Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Pengorbanan Di Aidiladha

Istimewa Aidiladha tahun ini

Kesempatan ini diambil setelah berbulan-bulan kerajaan tidak membenarkan aktiviti rentas negeri sehinggalah 10 Jun lalu. Bagaimanapun ramai yang menanti tibanya hari raya untuk pulang ke desa untuk menyambut raya bersama.

Aidiladha kali ini sememangnya dinantikan. Ada yang bercuti sehingga seminggu untuk bersama-sama keluarga di kampung, ada juga yang sanggup meredah kesesakan lalu lintas pada malam raya sehingga 16 jam semata-mata ingin merasa nikmat beraya di kampung.

Namun begitu, tahukah korang apa maknanya hari raya mengikut Islam?

 

Sebenarnya dalam Islam dua hari raya itu sangat besar maknanya kerana ia dirayakan bersempena ibadat rukun Islam.

Aidiladha juga dikenali sebagai Hari Raya Haji, bersempena ibadah haji yang dilaksanakan umat Islam yang berkemampuan di tanah suci Mekah.

Aidilfitri didahului dengan ibadat puasa manakala ibadat haji mengiringi Aidiladha. Kedua-duanya besar cuma Aidiladha bersifat tuntutan.

Aidiladha sinonim dengan rukun Islam iaitu mengerjakan haji di Mekah. Haji adalah rukun Islam kelima. Bagi mereka yang berkemampuan dari segi fizikal dengan kewangan yang kukuh, mereka wajib untuk pergi menunaikan rukun Islam itu. Bagaimanapun tahun ini kerajaan Arab Saudi hanya membenarkan 1000 jemaah sahaja – yang dipilih untuk menunaikan haji disebabkan pandemik Covid- 19.

Tetapi kedua-duanya sangat berkaitan. Aidiladha juga dipanggil ibadat korban manakala Aidilfitri ialah ‘bersih’ iaitu kembali kepada fitrah.

 

Korban di Kampung

Ironinya, sambutan aidilfitri biasanya lebih meriah lebih meriah berbanding aidiladha. Bagaimanapun Aidilfitri tahun ini disambut sederhana oleh semua umat Islam disebabkan pandemik Covid-19.

Ramai yang menyifatkan Aidiladha kali ini adalah seperti Aidilfitri. Ye lah, tak dapat balik kampung raya puasa, raya haji mesti dirai dengan meriah.

Takbir raya kali ini lain macam bunyinya. Perasaan sayu dan gembira bercampur baur. Sayunya kerana ibadat korban akan dilakukan usai solat sunat Aidiladha dan gembiranya kerana dapat meraikan bersama keluarga dan berkumpul beramai-ramai.

 

 

Aidiladha

Jika hari raya puasa rayanya cuma sehari iaitu satu Syawal tetapi ramai yang menganggap Aidilfitri disambut sebulan kerana adanya rumah terbuka.

Aidiladha pula menuntut pengorbanan yang besar. Hari raya diwartakan Allah sebanyak empat hari iaitu 10 Zulhijjah diikuti dengan hari tasyrik iaitu 11,12 dan 13 Zulhijjah.

Begitu juga jumlah hari bertakbir untuk Aidilfitri hanya satu malam dan setengah pagi iaitu tidak sunat lagi bertakbir selepas imam selesai baca khutbah raya.

Manakala Aidiladha bertakbir selama empat hari empat malam. Aidilfitri diharamkan puasa hanya satu Syawal saja tetapi Aidiladha selama empat hari diharamkan berpuasa.

Sementara itu jom check out amalan sunat di pagi Aidiladha.

 

Baca ini: Istimewanya Zulhijjah Disisi Allah SWT

 

Pengorbanan Di Aidiladha

Promosi Terkini !!

Apa Pendapat Anda? Sila tinggalkan komen di bawah ini

Facebook Comments

Hashtag : #TidurNyenyak #deepsleep #pakartidur #tidur #dasabdulglobal #bantalhotel #bantaldag #usahawandag #dag #dagpillow #dropshipdag #zeromodal #teamdag #hotel7bintang #mudahnyaberniagabersamaDAG #DAGbringComfortHome #bantalhotel #bantaldag #dasabdulglobal #usahawandag #bestpillow #kisahssahwanDAG #dag ##kerjayanDAG #tipsUsahawanDAG #Insomnia #tipspenjagaanBANTAL #kesihatanTIDUR #bantal #pillow

Share this post with your friends

Keluarga Malaysia Bawa Semangat Bersatu

Menjelang sambutan hari kemerdekaan atau hari kebangsaan Malaysia, antara perkara utama yang menjadi perhatian seluruh rakyat Malaysia pastinya tertumpu kepada reka bentuk logo dan juga

Jimat RM30 Sehingga 31 Ogos Ini

Berbaki 10 hari lagi sebelum peluang untuk anda mendapatkan tuala dengan harga diskaun berakhir. Penjimatan sehingga RM30 bagi setiap dua helai tuala dengan keupayaan serapan

Penat Jalan, Singgah Lepak Di Booth DAG

Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agropelancongan Malaysia (MAHA) 2022 mula membuka tirai bermula 4 Ogos lalu menerima sambutan yang amat menggalakkan. Pameran dwitahunan yang kali terakhir